Plac Św. Katarzyny 8, 87-100 Toruń tel. 56-657-74-86, 56-655-41-56, 535 430 957 metodycy@metodycy.torun.pl

Nasza misja: Kompleksowe wspomaganie szkół, placówek i nauczycieli w realizacji zadań edukacyjnych, opiekuńczych, organizacyjnych i wychowawczych wynikających z ich potrzeb.

Centrum Kształcenia Ustawicznego
Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli

"Jakość nigdy nie jest dziełem przypadku, zawsze jest wynikiem wysiłku człowieka."

J. Ruskin

Opracowano na podstawie materiałów wypracowanych przez doradców metodycznych i pracowników CKU TODMIDN.

Podstawę opracowania koncepcji pracy Ośrodka stanowiły:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59).
  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, 1818 i 2197).
  • Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 poz. 977).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2018 poz. 1679).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2019 poz. 1045).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. 2017 poz. 1611).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. 2019 poz. 1575).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. 2017 poz. 622).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. 2019 poz. 1536).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. 2019 poz. 316).
  • ZALECENIE RADY Europy z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE  Seria C 189/01 z dnia 4.6.2018).
  • Założenia i kierunki polityki oświatowej państwa ogłaszane przez MEN w poszczególnych latach.
  • Strategia województwa kujawsko - pomorskiego do roku 2020 (Załącznik do uchwały Nr XLI/693/13 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 21 października 2013 r.).
  • Strategii Rozwoju Miasta Torunia  do roku 2020 (Uchwała nr 935/2010 Rady Miasta Torunia).
  • Wytyczne organów prowadzących placówki oświatowe.
  • Raporty z ewaluacji wewnętrznej placówki.
  • Raport z badania potrzeb doskonalenia nauczycieli CKU TODMiDN dla nauczycieli objętych opieką.
  • Podstawowe wartości wyznaczające strategię funkcjonowania CKU TODMiDN.

Analiza naszych zasobów

Mocne strony

  • Profesjonalna, kreatywna kadra doskonaląca swoją wiedzę i umiejętności, poszerzająca swoje kompetencje przedmiotowe i ponadprzedmiotowe.
  • Doradcy są ekspertami i autorami opracowań o zasięgu ogólnopolskim: programów nauczania, podręczników, obudowy dydaktycznej do podręczników, recenzji, materiałów metodyczno-dydaktycznych na platformie Moodle Ośrodka „E-Doradztwo”.
  • Bogata oferta form doskonalenia zawodowego dostosowana do potrzeb nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek gwarantowana uzyskaną akredytacją Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w dniu 8 lutego 2018 roku oraz posiadanym certyfikatem ISO 9001:2015 od 19.06.2017 roku.
  • Dogodna lokalizacja placówki w centrum miasta z miejscami parkingowymi.
  • Duża liczba sal dydaktycznych z dobrym wyposażeniem technicznym, sala konferencyjna, baza noclegowo-gastronomiczna.
  • Dobra atmosfera sprzyjająca pracy w zespole.

Obszary do rozwoju

  • Współpraca z JST w aspekcie podejmowania wspólnych działań w zakresie doskonalenia nauczycieli.
  • Współpraca z Biblioteką Pedagogiczną, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, uczelniami wyższymi, ośrodkami doradztwa i doskonalenia zawodowego.
  • Oferta edukacyjna dla dyrektorów szkół i placówek w obszarze zarządzania.
  • Realizacja projektów: europejskich, unijnych i przedsięwzięć o zasięgu ponadregionalnym.
  • Objęcie szkół kompleksowym wsparciem.
  • Tworzenie nowych sieci współpracy, kursów e – learningowych, blended learningowych, przedmiotowych i problemowych kursów dla nauczycieli na platformie Moodle.
  • Współpraca z mediami, kreowanie wizerunku placówki i reklamy w mediach.
  • Dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych.
  • Utrzymywanie certyfikatu jakości ISO 9001:2015.
  • Odnowienie akredytacji Ośrodka w 2023 roku.

Szanse

  • Zatrudnienie konsultantów w specjalnościach niefunkcjonujących w Ośrodku celem wzbogacenia oferty edukacyjnej oraz rozszerzania zasięgu działania Ośrodka.
  • Wzbogacenie oferty kursów e - learningowych i blended learningowych w celu poszerzenia grona odbiorców i obniżenia kosztów oferty.
  • Prowadzenie e-kursów przedmiotowych i problemowych na platformie Moodle w celu wykorzystania ich w pracy z nauczycielami (sieci współpracy i samokształcenia).
  • Unowocześnienie wyposażenia i bazy dydaktycznej Ośrodka w środki multimedialne i technologię IT w celu uatrakcyjnienia szkoleń dla nauczycieli.
  • Rozwijanie współpracy szkół i placówek oświatowych w ramach „Toruńskiej Szkoły Ćwiczeń dla województwa kujawsko-pomorskiego”.
  • Współpraca z lokalnymi placówkami edukacyjnymi, naukowymi, kulturalnymi.
  • Promocja Ośrodka w mediach.

Misja CKU TODMiDN

Kompleksowe wspomaganie szkół, placówek i nauczycieli w realizacji zadań edukacyjnych, opiekuńczych, organizacyjnych i wychowawczych wynikających z ich potrzeb.

Wizja CKU TODMiDN

Realizując koncepcję pracy CKU TODMiDN będziemy:

  • Wspierać nauczycieli, dyrektorów, pedagogów, pracowników szkół i placówek oświatowych w planowaniu, realizacji i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  • Wspomagać szkoły w zakresie zadań edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych.
  • Wspomagać we wprowadzaniu trwałych zmian jakościowych w pracy szkół i placówek oraz przeprowadzaniu ich przez zmianę zgodnie z potrzebami rodziców i środowiska lokalnego z korzyścią dla dzieci i młodzieży.
  • Rozwijać wiedzę i umiejętności metodyczne, merytoryczne i wychowawcze, kompetencje kluczowe klientów Ośrodka w zakresie ich potrzeb. Rozwijać pracę zespołową nauczycieli oraz wspierać kreatywność i innowacyjność szkół a także placówek.
  • Koordynować działania danej szkoły / placówki, szanując jej podmiotowość i autonomiczność.
  • Stosować podejście systemowe uwzględniając popyt i podaż na usługi edukacyjno-szkoleniowe.
  • Współpracować z instytucjami oświatowymi, naukowymi, kulturalnymi, samorządowymi, pracodawcami, organizacjami pozarządowymi i innymi działającymi w środowisku lokalnym, o zasięgu krajowym i zagranicznym.
  • Wykorzystywać fundusze unijne.
  • Promować ideę uczenia się przez całe życie.

Program działań

1. Realizacja koncepcji pracy.

  • Doradcy metodyczni i pracownicy CKU TODMiDN pracują nad koncepcją Ośrodka.
  • Doradcy metodyczni i pracownicy CKU TODMiDN znają i utożsamiają się z koncepcją Ośrodka.
  • Koncepcja jest monitorowana, ewaluowana i modyfikowana zgodnie z przepisami prawa i potrzebami klientów Ośrodka.

2. Organizowanie procesów w sposób sprzyjający rozwojowi odbiorcy.

  • Przygotowanie rocznego planu pracy uwzględniającego priorytety polityki oświatowej państwa, Kuratorium Oświaty oraz potrzeby klientów.
  • Stosowanie różnych form i metod pracy oraz innowacyjnych rozwiązań.
  • Wykorzystywanie wniosków i rekomendacji z badań potrzeb oraz oczekiwań klientów.
  • Opracowanie oferty edukacyjnej.
  • Przygotowanie konferencji, seminariów, konsultacji zespołowych i indywidualnych, warsztatów, kursów oraz szkoleń dla rad pedagogicznych.
  • Organizowanie kompleksowego wsparcia dla szkół i placówek, tworzenie sieci współpracy i wymiany doświadczeń.
  • Ewaluacja przeprowadzonych form doskonalenia i ich modyfikacja na podstawie wniosków ewaluacyjnych.
  • Diagnozowanie potrzeb danej placówki i nauczycieli.
  • Cykliczna aktualizacja oferty szkoleniowej - reagowanie na bieżące potrzeby szkół i placówek.

3. Zaspokajanie potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty Ośrodka.

  • Rozpoznawanie potrzeb klientów i ich realizacja poprawiająca efektywność pracy.
  • Zapewnienie wszystkim klientom równego dostępu do oferty Ośrodka.
  • Wspomaganie nauczycieli w realizacji podstawy programowej.
  • Wspieranie nauczycieli i zespołów przedmiotowych w przygotowaniu uczniów/słuchaczy do egzaminów zewnętrznych.
  • Realizacja konferencji, seminariów, konsultacji zespołowych i indywidualnych, warsztatów, kursów oraz szkoleń dla rad pedagogicznych.
  • Prowadzenie kompleksowego wsparcia szkół i placówek, sieci współpracy i samokształcenia.
  • Propagowanie dobrych praktyk.
  • Wspieranie innowacji i ciekawych inicjatyw.
  • Wykorzystanie w pracy z nauczycielami różnych metod wsparcia np.: mediacji, coachingu, tutoringu.
  • Wspomaganie nauczycieli w uzyskaniu kolejnego stopnia awansu zawodowego.

4. Współpraca nauczycieli i innych osób w realizacji procesów edukacyjnych Ośrodka.

Doradcy metodyczni i pracownicy CKU TODMiDN:

  • współpracują ze sobą w zakresie realizacji planu pracy Ośrodka;
  • doskonalą zakres i formy współpracy w zakresie planu pracy Ośrodka;
  • pracują w zespołach zadaniowych i pracowniach przedmiotowych;
  • współpracują w organizacji konferencji i szkoleń;
  • tworzą sieci współpracy i samokształcenia;
  • rozwijają swoje umiejętności i kompetencje.

5. Promowanie wartości edukacji.

  • Prowadzenie działań w kierunku promocji i wspierania uczenia się przez całe życie.
  • Prowadzenie e-doradztwa (sieci przedmiotowe i problemowe).
  • Opiniowanie nauczycielskich programów autorskich.
  • Propagowanie dobrych przykładów praktyk nauczycielskich.
  • Organizowanie przedsięwzięć i projektów o zasięgu miejskim, wojewódzkim i międzynarodowym.
  • Organizowanie i współorganizowanie konkursów, udział w pracach komisji.
  • Przygotowywanie listów gratulacyjnych dla nauczycieli dzielących się swoim doświadczeniem i warsztatem pracy.
  • Wydawanie opinii o pracy nauczycieli na wniosek zainteresowanych.
  • Inicjowanie działań związanych z aktualnymi wydarzeniami z życia społecznego, lokalnego.

6. Wykorzystanie zasobów placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.

  • Rozpoznawanie potrzeb i współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
  • Współpraca z instytucjami miejskimi, samorządowymi, oświatowymi, naukowymi np.: Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Biblioteką Pedagogiczną.
  • Przygotowywanie wspólnej oferty z instytucjami takimi jak np.: UMK, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, Centrum Sztuki Współczesnej, muzeami, teatrami, itp.

7. Planowanie pracy z uwzględnieniem wniosków z badań zewnętrznych i wewnętrznych.

  • Prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie skuteczności pracy Ośrodka.
  • Wykorzystywanie wyników badań ewaluacyjnych do modyfikacji planu pracy Ośrodka.
  • Prowadzenie ewaluacji wewnętrznej i wdrażanie rekomendacji.
  • Uwzględnianie w planach pracy wniosków z badań m.in. Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, CKE, OKE, IBE, ORE i PISA.
  • Opracowanie oferty form doskonalenia zawodowego nauczycieli.

8. Zarządzanie placówką.

  • Zarządzanie CKU TODMiDN jest zgodne z przyjętą koncepcją pracy.
  • W procesie zarządzania uwzględnia się wnioski z nadzoru pedagogicznego i zadania wynikające z przepisów prawa.
  • Zarządzanie CKU TODMiDN służy podnoszeniu jakości pracy i rozwoju Ośrodka.
  • Umożliwia się uczestnictwo w szkoleniach i doskonalenia się doradcom metodycznym.
  • Doradcy metodyczni prowadzą ewaluację wewnętrzną.

Ewaluacja problemowa - kryteria sukcesu

CKU TODMIDN jest wiodąca placówką doskonalenia nauczycieli w regionie:

  • Jesteśmy blisko nauczycieli (co najmniej 30% nauczycieli ze szkół i placówek objętych opieką korzysta z oferty Ośrodka).
  • Dostosowujemy ofertę Ośrodka do potrzeb klienta (realizacja form spoza zaplanowanej oferty w roku szkolnym).
  • Nauczyciele korzystają z e-doradztwa (wzrost liczby użytkowników o co najmniej 5% w okresie trzyletnim).
  • Nauczyciele pracują w sieciach współpracy i samokształcenia (wzrost liczby użytkowników o co najmniej 5% w okresie trzyletnim).
  • Corocznie 100% doradców i pracowników Ośrodka doskonali swoją wiedzę i umiejętności przedmiotowe i ponadprzedmiotowe (poświadczonych certyfikatem lub zaświadczeniem).

Instytucje, z którymi współpracujemy

partner partner partner partner partner partner partner partnerErasmus+EPALE